Koffein och paracetamol dåligt för levern

Höga doser av koffein kombinerat med paracetamol kan potentiellt ge leverskador. Än värre blir det ihop med alkohol och vissa mediciner. Det visar ny forskning som presenteras i oktobernumret av Chemical Research in Toxicology.

Resultatet kommer från försök på bakterier som modifierats genetiskt för att producera ett enzym som finns i levern och “avgiftar” många olika ämnen – bland annat paracetamol*. Koffein flerdubblade produktionen av en giftig biprodukt som bildas när paracetamol bryts ner. Samma toxin orskar leverskador hos de som kombinerar stora doser alkohol och paracetamol.

Doserna av koffein och paracetamol var “megadoser”, så ett försiktigt intag är antagligen inte farligt. Hur stor mängd eller kombination som är farligt för människor är dock ännu inte fastställt, så det kan vara klokt att vara försiktig (åtminstone tills det kommer mer information)- till exempel att undvika värktabletter som innehåller både koffein och paracetamol (vet inte om sådana finns i Sverige; de finns utomlands), inte kombinera energidryck och annan koffeinläsk med värktabletter, och speciellt inte konsumer alkohol, koffein och paracetamol samtidigt.

Det är också sannolikt olämpligt att ta koffein och paracetamol ihop med antiepileptisk medicin (bland annat carbamazepine och phenobarbital) eller johannesört – dessa ökar nivåerna av det enzym som bildar den giftiga nedbrytningsprodukten.

Länk
nyhetsrelease

Andra bloggar om: , , , , ,

*som i USA går under namnet acetaminophen