Blaschkas glasmodeller – konst i vetenskapens tjänst

Leopold and Rudolph Blaschka, far och son, tillverkade under 50 års tid många tusen fantastiska glasmodeller av växter och undervattensdjur.

På vissa områden går utvecklingen inte så snabbt framåt. Än idag bevaras många blommor torkade och pressade, och många “blöta” djur bevaras genom att läggas i lösningar. I bägge fallen – blommor såväl som djur – förlorar man ofta både färg och form på vägen (läskiga burkar med urblekta varelser fanns det åtminstone gott om i min skola – binnikemasken var värst).

Idag är det lätt att lägga till den saknade färg- och forminformationen – det är bara att ta ett kort. Eller hundra. Under 1800-talets andra hälft var det inte lika lätt; modeller i vax eller papier-mache förslog inte. Blaschkas noggranna och detaljtrogna glasmodeller fick därför stort genomslag. Idag är många modeller spridda för vindarna eller helt enkelt bortglömda. Det som finns kvar – koncentrerat i ett fåtal samlingar – är fortfarande fantastiskt, men i flera fall på väg att förfalla – och en restauratörs mardröm.

Leopold Blaschkas släkt hade en lång historia som juvelerare och glasblåsare, först i Venedig och sedan i Böhmen. Han lär från början ha tillverkat konstföremål och ögon i glas. På 1850-talet började han att tillverka exotiska blommor i glas för sitt eget nöjes skull. Genom en kommission från det naturhistoriska museet i Dresden, på tillverkning av ett dussin havsanemoner i glas, blev han känd för sin talang i att tillverka livfulla modeller.

Under samma tidsperiod öppnade naturhistoriska museer i många länder, och de behövde utställningsföremål. Gärna både naturtrogna och färgrika. Blaschkas modeller såldes så småningom såväl i Europa som i Nordamerika, och även i Indien och Japan. Sedan verkar de delvis ha fallit i glömska: Cornell har en stor samling av Blaschka-modeller, som köptes in under 1880-talet och hittades igen 1957. University of Madison-Wisconsin hittade en samling på ett femtiotal modeller så sent som 2005, som de nu håller på att restaurera.

De första Blaschka-modellerna av undervattensdjur tillverkades främst med stöd av illustrationer. I takt med att deras popularitet växte fick Leopold och Rudolph (som började arbeta med sin far så fort han var gammal nog) tillgång till bevarade exemplar, och även allt fler levande exemplar, som förvarades i ett akvarium i deras hem i Dresden. Modellerna – särskilt de senare – är imponerande korrekta i detaljer. På foton kan det vara svårt att skilja dem från den “äkta varan”. Det finns till och med en del modeller som är uppförstorade 600 till 1000 gånger!

Så småningom gick far och son Blaschka allt mer över till att tillverka växtmodeller. Kulmen kom år 1890, när de erbjöds ett exklusivt tioårskontrakt på att tillverka modeller av växter åt Harvard. Harvards botaniska museum har idag det som sannolikt är den största Blaschka-samlingen; runt 4000 glasmodeller (den exakta siffran varierar beroende på källa) av växter och svampar.

Blaschkas verkar ha varit väldigt uppfinningsrika i att hitta metoder för att framställa så detaljtrogna modeller som möjligt. Vissa delar tillverkades genom att färdigköpta glasdelar formades över öppen låga, andra delar blåste de själva. Pigment kunde brännas in i ytan av modellen, emaljeras eller limmas på.

Uppfinningsrikedomen ställer till problem idag, för dem som vill bevara modellerna till eftervärlden. Blaschkas hemliga recept och metoder dog med Rudolph, så det finns få ledtrådar som kan hjälpa restauratörerna att välja rätt. Modellerna limmades också ofta ihop med lim baserat på animaliska produkter – ett sådant lim har begränsad livslängd, och vid det här laget riskerar modellerna att falla sönder.

Men idag finns de åtminstone på kort.

Länkar
Nyhetsrelease från University of Madison-Wisconsin.
Science Spin Magazine
Harvard Museum of Natural History
London Natural History Museum
London Design Museum
Dublin Blaschka Congress 2006
Aberdeen University
William Warmus om Blaschka-samlingen på Cornell University
http://en.wikipedia.org/wiki/Glass_FlowersWikipedia (främst om samlingen av glasväxter)
“Flowers out of Glass”, artikel från Research/Penn State (1999)
Harvards botaniska museums samling av glasväxter
Corning Museum of Glassdirektlänk till blombilder och förstudier

Andra bloggar om: , , , ,

Leave a Reply